Skip to content
Banestyrelsen. Januar 2004

Bygherre: Banestyrelsen

Arkitekter: Joint venture mellem DSB Arkitekterne og KHR Arkitekter

Interessenter: Banestyrelsen, DSB S-tog, Frederiksbergbaneselskabet, Frederiksberg og Københavns Kommuner.

Toglinjer:
Tre baner mødes på Flintholm Station: Metroen, Ringbanen og S-togslinjerne mellem Ballerup/Frederikssund og Farum/Klampenborg.

Første spadestik: 20.09.2000

Areal:
Grøndals Forplads 7.000 m², Flintholm Forplads: 1.600 m², alt i alt ca. 13.000 m² inkl alle belægninger, sporarealer og bebyggede arealer.

Perroner:
Ringbanen i underste niveau: sideliggende 125 m lange
Frederikssundbanen i øverste niveau: midtliggende 180 m lange
Metroen i øverste niveau: midtliggende 45 m lange

Glastag: 5.000 m² (på størrelse med en fodboldbane) 12 m over Ringbaneperronerne.
Søjlerne er 20,6 meter fra top til bund og vejer 40 tons pr. stk.

P-pladser:
38 P-pladser til biler, ingen tidsbegrænsning
450 cykelparkeringspladser

Ringbanen: Længde: 11,5 km lang og strækker sig fra Hellerup i nord til Ny Ellebjerg i syd.

Stationer: I alt 12 stationer, halvdelen nye, nemlig Flintholm, KB Hallen, Aalholm, Danshøj, Vigerslev Ny Ellebjerg.

Ibrugtagning: KB Hallen, Ålholm og Danshøj åbner sommeren 2004, Vigerslev og Ny Ellebjerg åbner ultimo 2006.

Køreplan:
2004: ti-minutters drift i dagtimer
2006: fem-minutters drift i dagtimer

Brugere:
Flintholm dagligt i 2010: 60.000 passagerer, heraf 40.000 omstigere mellem tog-tog eller tog-bus
Ringbanen dagligt i 2010: 95.000 passagerer.

Back To Top